Monday, June 30, 2008

Neighbours

As I was walking out from my house, a pakcik, who had just arrived in front of my doorsteps told me that my neighbour has passed away. I am not too familiar with the neighbour as he is a middle-aged man who lived several houses from me. Apparently, he had died while he was on a fishing trip to Lumut. Innalillahiwa innailaihi rajiun. I couldn't believe my ears. It seems that just a few days ago, I saw him driving past my house. Now, his wife is left a widow and his 9 children are orphans.

That is life. When our time comes, DEFINITELY we will be called to His side. Whether we like it or not...no matter whether we are prepared or not. What I really regret is the fact that I have never been close to my neighbours. Not just this particular neighbour but almost all of my neighbours. Somehow, because we are all working women, I feel that it is justified that we seldom talk or visit each other.

Secara logiknya, kalau kita bekerja dari 8pg -5 ptg, bila kah masa yg kita ada utk bertandang bertanya ikhabar dengan jiran? Apa lagi kalau jiran kita pun sama2 bekerja. Tentu bila pulang dari kerja, hari pun dah petang, mereka pun sibuk dgn tugasan2 rumahnya. Hujung minggu pula, kita masing2 ada program...mungkin pulang ke kampung, ziarah keluarga, membeli-belah ke pekan atau berjalan2 makan angin. Pendek kata, walau pun kami sudah berjiran hampir 5 tahun, sangat sedikit kesempatan utk kita bersuai kenal atau beramah mesra.

Masya Allah. Ini semua alasan atas kelemahan diri saya. Jika saya benar2 usahakan, pasti dapat saya pergi ziarah mereka dan bertanya khabar. Lemah betul sifat ikram pada diri saya ini. Mulai hari ini, saya berazam akan mengubah keadaan diri. Mungkin saya akan gunakan ilmu masakan dari teman di http://perutkenyang.blogspot.com. Mana lah tau, dengan masakan2 nie, boleh jadi pembuka bicara dan dapat jadi asbab utk saya penuhi hak2 jiran tetangga.

In actuality, our next-door neighbours have vast claims over us. I fear, in the hereafter, their demands on us will prevent us from entering jannah. Astaghfirlahalazim.

4 comments:

Suzi said...

Innalillahiwa innailaihi rajiun..

Kami kat sini pun sama lemah sifat ikram...dah dijemput baru gi ziarah...selalu salahkan masa,padahal diri sendiri tak pandai urus masa...samalah kita berdoa...

my email...suzilawati@ymail.com

laily said...

Innalillahiwa innailaihi rajiun,

Huda awak ingat tak, masa sekolah agama dulu awak kena bagi syarahan jiran 40 rumah keutara, 40 buah rumah ke salatan dan timur dan barat, jadi bukan yang dekat-dekat rumah tapi satu kampung. sama-samalah kita mengenali jiran kita, sebab mereka ada hak atas kita insyaallah.

Eh huda kat mana nak cari buku ayat-ayat cinta tu tak jumpa pun

UmmuSarah said...

Suzi,

Comel betul anak2 awak ye. Cepat betul masa berlalu. Tak sedar2, tengok anak2 kita dah besar. The last time kita jumpa, Sumaiyyah tu baby lagi.

Rita,

Ishhh...camne awak boleh ingat syarahan agama itu. Kih..kih..kih. Lawak betul le kita masa dulu2 ekkk. Mmg betul cakap awak. Jiran tu menjangkau 40 buah rumah sekeliling kita. Suami kita ada le buat usaha ziarah dari rumah ke rumah. Jadi org kg ramai yg kenal dia. Tapi depa semua tak kenal kita. Kdg2, bila suami ajak pi ziarah rumah depa, kita pulak segan. Tak tau apa nak borak ngan isteri2 depa. Hmmm, kita nie nak kena lebih bnyk practise bergaul ngan masyarakt.

Oja said...

Yer la Rita.. aku pun ingat lg syarahan yg Huda sampaikan ttg hak jiran. Ustazah Latipah bukan main seronok bila syarahan Huda tu menang tpt ke-3. Kat mana Ustazah Latipah tu la ni yer?