Thursday, September 13, 2007

Ramadhan Al-Mubarak


Hari ini, Alhamdulillah, kita menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini membawa pengertian dan kesan di dalam hati2 kita. Ramadhan ini, Allah telah pilih suami saya untuk dapat keluar ke jalan Allah. Kami berpisah buat sementara sahaja. Dengan ketiadaannya, Allah telah beri kami kelapangan masa. Semoga kami dapat memanfaatkannya sepenuhnya untuk buat usaha mempertingkatkan iman & amalan.

Azam saya, bila suami pulang kelak, saya akan raikan dia sebaik mungkin. Mana yang disukainya, walaupun perit untuk saya, pasti akan saya usahakan. Saya dan suami adalah sebaya. Kami berkawan sebelum bercinta. Sebelum mendapat usaha agama, kehidupan kami begitu "westernized"...Bolehlah dikatakan, kami nie dulunya Yuppies. Saya berfikiran agak feminist. Setiap kata2 yang keluar dari mulut suami pasti akan saya kupas dan teliti sebelum saya terima. I am a real challenge to my husband. Kesian suami, tiada yang mudah baginya. Even for minor decisions in life, I will intervene and make sure that my opinions have been considered. Maklumlah, isteri sama pandai dengan suami. Langsung tiada rasa hormat dan sifat mendahului suami. Saya seorang yang vocal. Pandangan saya mesti diketengahkan.

Alhamdulillah, Allah telah beri saya kesedaran. Allah telah beri saya faham tempat/peranan isteri di sisi suami. Mungkin atas doa yang banyak dari suami, kawan2 & keluarga. Kalau difikir2kan perangai saya dahulu, memang rasa malu teramat sangat. Bagaiman saya boleh jadi begitu jahil ? Itulah akibatnya apabila kita terlalu taksub dengan barat. Segala yang datang dari mereka kita rasakan adalah sempurna dan bijaksana. Pendedahan2 kepada culture, philosophy, social lifestyle etc yang saya lalui selama 6 tahun di America, banyak mempengaruhi saya. Apatah lagi saya pulak ketandusan iman dan jahil ilmu agama. Insya Allah, saya teringin utk menulis keadaan kehidupan pelajar2 ( teman2) di America suatu hari kelak.

Sememangnya, saya ini sangat2 bertuah kerana suami hanya pergi untuk sementara. Insya ALlah, dia akan pulang juga suatu ketika nanti. Ini berbeza dengan balu2 yang kematian suami. Kasih & rindu mereka tak kesampaian. Hanya di akhirat saja mungkin berjumpa. Semenjak suami pergi, saya benar2 dapat rasakan kesedihan isteri2 yang kematian suami. Barulah saya terasa betapa bertuahnya kerana suami saya masih berada di sisi. Walaupun suami berada jauh beribu batu, namun, saya tahu di masih hidup dan akan kembali.

Semoga Allah satukan kami di akhirat kelak kerana di dunia kami dipisah2kan kerana agama. AMin.

No comments: