Tuesday, July 8, 2008

Teman-Teman di Perantauan

Memang tak seronok hidup merantau. Hidup berjauhan dari ibu-bapa, adik beradik dan kaum keluarga menimbulkan rasa rindu yang menebal. Kekadang, bila keluarga berkumpul untuk bersantai, mengeratkan silaturrahim ataupun meraikan sesuatu majlis, maka hati rasa pilu dan terkilan kerana tidak dapat memenuhi undangan. Dengan keadaan kenaikan harga minyak di pasaran, maka berlebih-lebih lagi terasa bahananya. Semakinlah kami rasa tersisih dari aktiviti2 keluarga.
Namun, sebenarnya, jika di lihat dari sudut yg berbeza, ada kelebihannya bila hidup merantau.
Bila dah jauh dari keluarga, maka jiran2 dan teman2lah menjadi penggantinya. Merekalah yg sama2 mengambil berat susah-senang hidup di perantauan. Terkadang, teman2 menjadi begitu akrab sehingga kita merasakan mereka seolah-olah sebahagian dari keluarga kita. Saat gembira dan berduka di kongsi bersama. Alhamdulillah, begitulah yg sebaiknya.

Semenjak kami berada di Darul Ridzuan ini, Alhamdulillah, ALlah telah pertemukan kami dengan beberapa keluarga yg begitu baik. Bersama2 kami belajar utk mujahadah dan bersusah payah mengislah diri & keluarga. Bak kata Hamka, kami sama usaha utk menjadi yg sedikit. Sudah pasti, tidaklah mudah menentang arus suasana. Apa lagi buat kami yg baru2 ingin belajar untuk usaha atas iman di saat2 pertengahan usia. Di saat dunia itu telah begitu kuat cengkamannya di dalam hati2 kami. Di saat diri sudah serasi dengan hidup yg alpa dan penuh angan2 yg sia-sia.

Asbab keperluan pekerjaan, satu demi satu teman2 yg telah meniggalkan kami utk pergi merantau jauh ke luar negeri. Walau mereka jauh di seberang lautan namun kami sentiasa terkenang dan merindui mereka. Kami sentiasa berdoa agar Allah swt pilih dan kekalkan kami semua dalam dakwah rasulullullah saw. Semoga ALlah swt merahmati persahabatan2 ini dan kita semua dipertemukan di dunia dan juga di akhirat. Agar di akhirat kelak kita dipilih Allah sebagai manusia2 yg duduk di atas mimbar2 mutiara. Bukan kerana kami dari golangan para anbiya dan shuhada, tetapi kerana di dunia ini, kami datang dari kampung halaman yg berbeza2, kami berkumpul di dunia utk membesar2kan Allah swt, kami berjumpa dan berpisah semata2 kerana Allah swt. AMin.

5 comments:

laily said...

kadang-kadang memang rindukan kampung halaman. hmm rasanya habis master nie nak pindah balik johor, tapi masih berbealh bagi.

Anonymous said...

salam huda....
rafizah nih...ingat lagi

Suzi said...

Betul tu..ada hikmah gak duk diperantauan ni salah satu yg ketara org yg malas dan tak tau masak tu dah rajin sikit masak dan belajar2 masak hehehe.....

Rinduuuuu nak balik ni....doakan kami balik ikut jadual sepatutnya....

UmmuSarah said...

Dalam perancangan kami, ada option balik Johor...Insya Allah, keputusan akan di ambil tak lama lagi. Sementara tu, ada jugak pasang angan-angan kalau dah betul jadi tinggal kat area Skudai tu.....ish nostalgia2.

Rita,

Ingat tak kita pi berjalan2 merata-rata Skudai/JB...library, pasar, KOMTAR...hehehe. Ligat betul kita ekkk...Seronok betul dpt member baik cam awak.

Rafizah,

Ish, takkan kita dah lupa kat awak kot. Rafizah yg comel lote tu...apa khabar sekrg? Bila nak dpt jumpa? Boleh kita sembang panjang2.

Suzi,

Bila akak baca blog awak terus jadik lapar :) Kdg rasa teringin jugk nak cuba2 resepi2 tu tapi belum ada kesempatan. Insya Allah, bila akak dah duk kat rumah full time nnt, pasti akan akak usahakan.

Anonymous said...

insya allah huda...ader rezeki bolehlah jumpa yer...saya la nih dok shah alam...

nih email saya..rafizah_rahman@yahoo.com

emaillah kalau ader masa yer...gi umah ker...boleh jumpe rita sekali reramai kan....

mehlah turun selangor huda